Tamme editie Citromobile 2005

Elk eerste weekend in mei trekken Citroënrijders en masse naar de Veemarkthallen in Utrecht voor het bezoeken van Citromobile. Dit jaar vond het evenement voor de 11e maal plaats. Thema voor deze keer was: "Met Citroën uit je dak". Wie had gedacht dat de organisatie voor de gelegenheid eens spectaculair had uitgepakt, kwam echter bedrogen uit. De invulling van het thema door de centrale organisatie had weinig spetterends, en veel clubs leken evenmin bijster geïnspireerd te zijn geweest bij het uitdenken van hun interpretatie. Citroën Nederland zelf speelde het klaar om voor de zoveelste maal dezelfde DS cabriolet als in voorgaande jaren uit de kast te halen. De schitterende - inmiddels zilver gespoten - C-Airlounge wist het gemis aan originaliteit maar half goed te maken. Citroën heeft een prachtig, zij het ontoegankelijk, fabrieksmuseum. Het zou leuk zijn als de firma voor Citromobile daar eens wat meer uit putte. Misschien valt het te beter te begrijpen in het licht van het regime dat de huidige directie van Citroën NL er op na lijkt te houden: nog meer dan voorheen lijkt het beleid uitsluitend gericht op groei van het marktaandeel (wie alleen al naar een C4 durfde te kijken werd bijkans besprongen door een hostess voor een proefrit), en de geschiedenis van het merk lijkt daarbij minder interessant. Ook de clubs ondervinden dat aan den lijve: het merk steekt sinds kort geen pot meer uit om de clubs een warm gevoel te geven. Daarbij gaat het merk wellicht voorbij aan de enorme loyaliteit onder Citroënrijders, die wel sterk, maar niet oneindig is...

De opbouw van de clubstand op vrijdag.

De rest van de beurs gaf het vertrouwde beeld: veel onderdelen- en documentatiestands met wisselend aanbod, tegen wederom gestegen prijzen. Ook de aangeboden auto's waren soms weer erg optimistisch geprijsd. De gevolgen van de algehele recessie lijken in de handel nog niet helemaal te zijn doorgedrongen. Verder weinig inventiviteit: de tijd dat Citromobile met aardige kunst of andere opmerkelijke inbreng wist te verrassen, lijkt lang voorbij. De met veel aplomb aangekondigde 3-VO BOB-rit voor 2 CV's was ergens helemaal achteraf opgesteld, en zal de meeste bezoekers volkomen zijn ontgaan.

 
Links: C-Airlounge maakte indruk. Onder rechts: prijskaartje van deze knappe, maar niet perfecte, te koop aangeboden eerste serie Super (van oud vrouwtje geweest...) eveneens.
foto's © Okke Groot
 

Het interessantste van Citromobile is voor velen toch het buitengebeuren. De parkeerplaats staat immers altijd vol met de meest uiteenlopende modellen. Ook op dit punt stelde de beurs deze keer wat teleur. Het leek wel of door het slechte weer veel bezoekers hun mooiste auto's hadden thuisgelaten. Echte zeldzaamheden waren op de vingers van één hand te tellen. Gelukkig waren de leden van onze eigen Visa Club nog met een paar interessante uitvoeringen van de partij, al hebben waarschijnlijk weinig van de op andere modellen gefixeerde bezoekers daar oog voor gehad. Zaterdag was niettemin een ouderwets drukke dag, zondag (moederdag) was de opkomst beduidend lager. Nog niet eerder heb ik een Citromobile meegemaakt die zo'n zwak bezochte dag kende. Niettemin is Citromobile nog altijd de moeite waard, als was het alleen maar om de contacten te onderhouden. Bij de clubs was het ook dit jaar weer gezelligheid alom, en veel leden doen hun uiterste best er weer wat leuks van te maken.

Links: mooi gevarieerd rijtje Visa's met hoog clubgehalte. Rechts: Bart Ebben deelde dit jaar mee in de liefde voor de Visa. Onder links: bijna smetteloze, voormalig Duitse Club. Onder rechts: ook uit onze club, deze zeldzame C15 Pick Up
 
 
  Boven links: zeer goede en authentieke Franse Visa II Spécial (van oud mannetje geweest...) kon kortgeleden via eBay worden aangeschaft. Boven rechts: altijd leuk, zo'n zeswilige C15 van Chausson. Hiernaast: er werden zowaar toch nog goede zaken gedaan: deze Mille Pistes wisselde van eigenaar.

Het totaalbeeld roept echter toch de vraag op of de traditionele formule van Citromobile, na tien sterke jaren, misschien gaat lijden aan ouderdomsslijtage. Toegegeven, weersinvloeden en het samengaan met een feestdag zijn niet altijd te voorkomen, maar zijn geen excuus voor de ongeïnspireerdheid waaraan de editie van dit jaar mank ging. Wordt het bij Citromobile, net als bij auto's, misschien ook tijd voor restyle?

Okke Groot