CitroMobile 2006, Veemarkthallen, Utrecht, 6-7 mei 2006.

"Papa, Maman et Citroën" was het thema van de 2006-editie van CitroMobile. Veel deelnemende clubs leken met de originele invulling aanvankelijk wat moeite te hebben, maar uiteindelijk pakte het evenement uit als een van de meest geïnspireerde van de laatste jaren. Als extra cadeautje was het het hele weekend door prachtig weer, waardoor ook de bezoekersaantallen tot tevredenheid stemden. Hierbij een uitgebreide fotoreportage van dit zonovergoten Citroën-familieweekend.

De Citroën Visa-Club had als themapresentatie een 1:1 bouwplaat van de Citroën LN geconstrueerd, vervaardigd van karton op een houten frame. Achterliggend motief voor deze keuze was de 30e verjaardag van de LN. Bezoekende kinderen konden de kartonnen LN - die smetteloos wit op het evenement aantrad - met plakaatverf van een kleurtje voorzien. Linksboven arriveert de secretaris met Visa Décapotable plus geleende aanhanger, met daarin de te monteren LN, op de opbouwdag, waarna het in elkaar zetten kan beginnen (rechtsboven en linksonder). Rechtsonder voorziet onze secretaris de LN met pijnlijke precisie van de laatste retouches met witte verf.

Linksboven: Naast een LN van karton had de club ook gezorgd voor een échte LN. Om het LN-feestje te completeren, was er in LN-bouwplaten in een kleinere schaal voorzien, die gretig aftrek vonden. Voor iedereen die misgreep: klik hier voor de LN-bouwplaat als PDF-bestand, om te printen en in elkaar te zetten. Rechtsboven: de LN in karton, luttele momenten voor de opening van de beurs op zaterdagochtend. De kindertjes hadden de bedoeling van de LN snel door (linksonder), en het eindresultaat van zondagmiddag was bepaald opvallend te noemen (rechtsonder).
Linksboven: de clubpresentatiestand is altijd een goede gelegenheid om nieuwe leden te werven. Ook dit jaar was het resultaat de moeite waard. De Visa-Club was niet de enige die een originele thema-invulling had gerealiseerd. Met name de CX club maakte indruk met een perfect uitgevoerde "Matchbox"-versie (rechtsboven). De 2CV van Meccano, gebouwd door de Citroën Club Fryslân (linksonder), en de majestueuze autobus van de PATAN-club (rechtsonder) waren enkele van de andere opvallende deelnemers.
Zoals zo vaak: drukte voor de poort op zaterdagochtend (linksboven) en op het gazonnetje bij de ingang van de hal (rechtsboven). Ook de nieuwe C6 genoot warme belangstelling van het publiek (linksonder). Rechtsonder: je struikelde bijkans over de snoeken, maar de fraaie exemplaren die de Britse Citroën Car Club meenam, waren zeker het bezichtigen waard.
Visa's te koop!! CitroMobile 2006 toonde veel aanbod. De goudeerlijke zwarte 11 RE uit 1987 (rechtsboven) met slechts 54.000 km op de klok was afkomstig uit België en moest een alleszins redelijke € 1950,00 opbrengen. Veel minder gaaf, maar wel interessant om te zien, was de Belgische Chrono linksboven. Bij dezelfde handelaar als de Chrono stond deze nette bruine Décapotable (linksonder). Eveneens te koop, en bovendien aantrekkelijk geprijsd, was de zeer gave zilvergrijze Décapotable op de foto rechtsonder.
Ook nog te koop, deze rode Décapotable (linksboven), maar de aantrekkelijke jongedame was niet bij de prijs inbegrepen. De Belgische rode LN (rechtsboven) was een ander verleidelijke aanbieding.
De laatste jaren is in ons land een (bescheiden) aantal goed geconserveerde danwel gerestaureerde Chrono's aan het licht gekomen. Op zaterdag waren er in Utrecht twee fraaie exemplaren te bewonderen. Voor het exemplaar op de foto linksonder was na jaren van schaars gebruik slechts een milde restauratie noodzakelijk om de auto in concoursstaat te brengen. Rechtsonder een verrassend strakke Duitse Visa Club.
We krijgen nog even geen genoeg van alle Visa's op CitroMobile. Linksboven een GT Spirit 330, rechts daarnaast een trio in blauw-rood-wit, linksonder een goed bewaarde 11 RE en rechtsonder wat voor Visa-liefhebbers het hoogtepunt op de (late) zondagmiddag was: een Belgische Visa Spécial uit 1980 met 49.000 km op de teller, onlangs gekocht van de eerste eigenaar voor het ongelofelijk lage bedrag van € 300,00. De nieuwe eigenaar is inmiddels verwelkomd als clublid, en we hopen hem en zijn prachtige Visa nog vaak te zien.
Naast een aanzienlijke hoeveelheid Visa's waren er ook meer LN's en LNA's dan in voorgaande jaren. De vroege LNA tweecilinder linksboven was op het moment dat zijn eigenaar ermee de parkeerplaats van de Veemarkt opreed nog een prachtstuk. Helaas was er slechts één onoplettende XM-rijder voor nodig om het linkervoorscherm aan gort te rijden. De groene LNA rechtsboven is een 11 RE-model, en stond te koop. Bovendien werden er toch nog weer twee - weliswaar bekende - Axels gespot (waarvan één linksonder), en een groot aantal C15's, waarvan deze Belgische uit 2003 (rechtsonder) een van de jongste aanwezige exemplaren was.
Vier zeer uiteenlopende vertegenwoordigers van andere Citroënmodellen; met de klok mee van linksboven: een lijkwagen op basis van een 11 CV (reserveer nu!), een tijdgenoot van onze Visa's in de vorm van een hoogstoriginele BX 16 TRS uit 1983, een XM met hele vette wielen, en een fantastische 2CV bestel, zó uit een Franse hooiberg getrokken.
In de categorie "niet origineel, maar zó kan het ook" (met de klok mee van linksboven): een 2CV met slangeleerprint, een CX om te knuffelen (want geheel met pluche bekleed), een 2CV waar de buren blij mee zullen zijn, en een 2CV voor iemand die altijd al een Suzuki Samurai had willen hebben.
Het leven van de Citrofiel gaat niet altijd over rozen. Rampspoed ligt op de loer. Zo kan je motorkap tijdens het rijden openschieten (linksboven), kan de boel in de hens gaan (rechtsboven), kan de boel simpelweg wegrotten (linksonder) of kan je eerste les van de LOI-cursus "plaatwerkreparatie voor beginners" catastrofaal uitpakken (rechtsonder).
Na een geslaagde CitroMobile resten er slechts zaken als een handjevol harde werkers om de zaak weer op te ruimen, wat hout, een paar stukken karton, en een verzameling blote etalagepoppen.
foto geheel linksboven © Maarten van den Eijnde, foto geheel rechtsonder © Maarten Groot, alle overige foto's © Okke Groot