Het einde van de 'Rooi Axe'.

Het zal je gebeuren: je rijdt ergens met je auto, en het ding wil van het ene op het andere moment niet meer sturen. Ons lid Peter van Embden maakte deze nachtmerrie op 9 november 2006 onderweg bij Krimpen aan de IJssel mee. Lees zijn verhaal en huiver:

"09/11/2006, 06:30 -- Na een hobbel in een bocht [1, zie het kaartje hieronder] stuurt en remt de Axel niet meer. De Axel rijdt rechtdoor, met de rechterkant [2] tegen de vangrail aan, terug de weg op, aan de linkerkant [3] tegen de vangrail aan en komt circa 50 meter verder [4] tot stilstand. Rust in vrede, dappere Axel :'(

De (vermoedelijke) oorzaak: Bij nadere inspectie bleek bij de stuurkogel een verkeerde bout te zijn gebruikt. Er zat namelijk geen bout met een borgring, maar een gewone bout, die ook nog eens een maatje te klein bleek te zijn. Al die jaren heeft dat zo gezeten en het is dus misschien wel een wonder te noemen dat het "nu pas" gebeurd is. Al met al ben ik nog in leven, en dat is het belangrijkst! Het had namelijk een stuk slechter af kunnen lopen."

Waarvan akte! Overigens is de bout waar Peter over sprak bij nader inzien wel degelijk een origineel onderdeel geweest. Axels zitten op sommige punten nu eenmaal gewoon wat simpel in elkaar.

Een laatste punt van overdenking: jaarlijks worden veel energie en geld besteed aan de APK. De betrekkelijke onzin van deze exercitie blijkt maar weer eens uit ongelukken zoals deze: de Axel was een week ervóór goedgekeurd.

 

 
foto's © Peter van Embden