CitroMobile, 2-3 mei 2009

Vaste prik in het eerste weekend van mei: CitroMobile in de Veemarkthallen in Utrecht. Het evenement trekt elk jaar duizenden liefhebbers, die massaal op het buitenterrein van de veemarkt parkeren. De parkeerplaats is daarmee al een attractie op zichzelf. Binnen is de beurs en presenteren de clubs zich. Jaarlijks is er ook een themapresentatie, waarvoor het thema doorgaans in onderling overleg van de clubs door de Citroënclubkoepel Citroën Contact wordt aangedragen. Eens in de vijf jaar wordt het thema door de CitroMobile-organisatie zelf verzonnen. Dit jaar was zo'n lustrumjaar - het was de 15e keer dat de beurs plaatsvond - en zie: het thema was meteen een stuk minder een 'clubding'. Oud pr-directeur van Citroën Nederland Erik Verhaest mocht ter gelegenheid van zijn afscheid vijftien auto's kiezen die in de hal zouden worden geëxposeerd. Doordat Verhaest een verklaard DS cabrio-fanaat is, voelden we al aan ons water waar dat heen zou gaan. Enfin, vijf DS Cabrio's later was er ook nog ruimte voor tien andere open Citroëns. Wij zouden zeggen dat de Visa Décapotable, als een van de weinige naoorlogse productiecabriolets van het merk, daar best bij had gemogen. In plaats van die gechopte eend bijvoorbeeld. Niet dus, maar goed: het was Verhaests feestje.
Afgezien van dit en een paar andere kleine minpuntjes was CitroMobile 2009 een goede en drukbezochte editie. Hieronder een ruime fotoselectie om nog even na te genieten.

Links: zaterdagochtend, even voor tienen: de clubstand is ingericht, de bemanning zit er helemaal fris en uitgerust bij, klaar voor het inschrijven van nieuwe leden, de verkoop van clubartikelen en het socializen met langswippende leden. Ons ruime stickerassortiment (rechts) ging zoals altijd weer grif van de hand.  
 
Voor ons als Visamannen was dit een van de mooiere rijtjes van het weekend: vier 11 RE's van verschillende bouwjaren, in verschillende kleuren en met verschillende voorgeschiedenissen. Op de drukbevolkte parkeerplaats ontbreekt het in onze optiek een beetje aan organisatie. Het zou leuk zijn als er de volgende keer eens iets in het werk wordt gesteld om auto's van hetzelfde type in een eigen vak bij elkaar te plaatsen.

 

Hierboven links: elk jaar eentje erbij; dit jaar verschenen er vijf Chrono's tegelijk op de zaterdag. Op zondag gaf no. 104, een Franse Visa II Chrono met Belgisch kenteken, acte de présence (rechts).
Visa's te koop! Binnen kon je kiezen uit een gerestaureerde serie 1 Club voor (te) veel geld (geheel links) of een originele tweecilinder uit de tweede serie voor een lager, maar toch ook nog erg stevig bedrag. De auto's bleven beide onverkocht.
Beter verging het deze Belgische en heel nette Visa II Spécial, die al na een luttel uurtje voor een realistische € 975,00 was verkocht (rechts). De bruine Décapotable geheel rechts trok volgens onze waarnemingen ook een behoorlijke belangstelling van geïnteresseerden.
In de categorie 'heel leuk om te zien': een mooie, van oorsprong Franse Visa GT met weinig kilometers (links) en een minder strakke, maar toch erg verrassende Britse 17 RD in bleu uzès (rechts).  
Ook heel mooi: deze GT Spirit 330 (geheel links) en een snaarstrakke Décapotable (links).
Zomaar nog wat Visa's, in dit geval twee vertegenwoordigers van het type 14 S.
Welkome gasten uit België. De rode Visa Club links leek ons een typisch voorbeeld van een goed geconserveerde seniorenauto. De serie 1 Super rechts deed een heel verdienstelijke gooi naar de titel 'mooiste Visa van het weekend'.
Nog meer Visa's voor liefhebbers: een hele beste Décapotable (geheel links) en een uit Duitsland ingevoerde GTi, die een nogal eenzame 25e verjaardag van dit type vierde. Beide auto's stonden te koop.
Rechts: je kunt je lelijker spiegelbeelden voorstellen. Geheel rechts: zo is het óók weer een mooi rijtje.
Dat zien we graag: twee C15's (eigenlijk zelfs twee-en-een-half) waarvan véél werk is gemaakt. Ook de C15 wordt dit jaar 25.
Over contrasten gesproken...  
Zeldzaam: op zaterdag zagen we twee LN's...
...en op zondag deze ene LNA.
Helemaal een witte raaf (met paarse vleugels): deze Axel. Ook de Axel verscheen 25 jaar geleden op de (westerse) markt.
 
 
Blik op de thema-expositie. Met de DS Cabriolet is het net als met seks: vijf keer op een dag is wel een beetje veel. Het publiek was dat blijkbaar met ons eens: we zagen vanuit onze zeer strategisch gelegen clubstand tenminste niet de drommen mensen rond de auto's die je zou verwachten. Vooroorlogs (rechts) is wel altijd leuk en je ziet deze auto's op CitroMobile eigenlijk veel te weinig. Heel anders dan in Frankrijk, waar de achterwielaangedreven typen in hoog aanzien staan.
 
Beelden van de grote drukte op zaterdag: de ouderwetse file omstreeks tien uur en de levendigheid rond de beurskramen. Ook op zondag viel de belangstelling, ondanks minder weer, nog lang niet tegen.
Rechts: het door de clubs bedachte 'alternatieve programma' trok volgens onze waarnemingen maar weinig publiek. Geheel rechts: wél in het middelpunt van de belangstelling: de C3 Picasso op de stand van Citroën Nederland.
Altijd goed: uiteenlopend vermaak voor wie even genoeg auto's heeft gezien.
Allebei heel mooi: een prachtige vroege BX uit Zwitserland en de fenomenale CX auto-ambulance van Peter Breed met een zo mogelijk nog bezienswaardiger DB Panhard aan boord.
Ook interessant genoeg om bij stil te staan: een eveneens uit Zwitserland afkomstige 1984 BX TRS op de beurs en een origineel Nederlandse Ami 6.
De categorie 'ouwe eenden'. Tienduizend deskundigen trokken keurend langs.
 
Links: minder ouwe eenden op een rijtje. Rechts: Xsara-rijders aller landen verenigt u! Zou er een Xsara-club in aantocht zijn?
Toppers uit de seventies: GS X en CX Break.
Links: zelfs de C6-rijders vonden elkaar. Rechts: drie maal Cruyffmobiel.
Rechts: de ene Citroën leent zich beter om dood in gevonden te worden dan de andere. Geheel rechts: weer eens een heel andere benadering van het concept 'camper'.
Gevarieerde bezienswaardigheden: de legendarische Panhard CD en drie heel foute, maar toch ook wel weer leuke luchtgekoelden.
Links: gaan we nog thuiskomen? Britse DS met problemen, goed voor een hele zondag gezellig sleutelen. Rechts: fraaie vooroorlogse tractions.
Speciaal voor het langharige en werkschuwe tuig: het hippie-hoekje.  
Volgend jaar vindt CitroMobile voor de laatste keer op de Veemarkt plaats. Daarna gaat het complex tegen de grond. Vanaf 2011 zal een andere, nog niet bekendgemaakte locatie het decor zijn.
 
foto's © Okke Groot