|
Zoals
binnen de harde kern van de vereniging bekend moge zijn rijden wij, Teunis
en ik, sinds 1998 tot groot genoegen in een C15/Romahome. Dat deze voiture
in Nederland bijzonder is, moge ook wel duidelijk zijn. Behalve voor vakanties
wordt de C15 ook voor het woon/werkverkeer gebruikt en dat is in Amsterdam
geen pretje.
Tijd om dus uit te kijken naar een gewone personenauto en de camper veilig
en droog in de stalling neer te zetten. De vraag was natuurlijk: wat voor
personenauto dan? Uiteraard een Citroën, dat spreekt vanzelf. Ik
zelf ben een uitgelezen XM liefhebber en hou natuurlijk van luxe. Deze
types zijn nog volop te koop vanaf 1000 Euro voor een loop of sloop tot
een stretched limousine voor "slechts" 24.000 Euro. Een Visa?
Ach, ik vind het aardige auto's maar er van in vuur en vlam raken??? Neen,
dat niet echt. Toch was Teunis van mening dat we gezien de C15 wel een
beetje in stijl moesten blijven en een Visa best een prima auto is. Speuren
op internet leverde een paar Visa's op die wellicht voor een liefhebber/sleutelaar
interessant zijn, maar niet voor twee lieden die weliswaar in de techniek
bezig zijn maar voor sleutelen aan auto's beslist geen tijd hebben. Toen
er dan ook een Visa 11 RE uit 1987 voor slechts 250 Euro te koop stond
met een kilometerstand van 160.000, en volgens de eigenaar goed onderhouden,
werd T. toch wel erg nieuwsgierig en maakte een afspraak. De eigenaar
werd erg ongerust van de mededeling van Teunis dat we eerst nog naar het
jaarlijkse Visatreffen in Nehren gingen en dus niet 1,2,3 naar z'n woonplaats
konden komen. De goede man riep: Maar de auto staat al 2 weken stil omdat
m'n vriendin persé een nieuwere auto wilde. Ach, riep T., een paar
weken stilstand, daar kan een goede Visa wel tegen hoor. Om een lang verhaal
kort te maken, begin augustus 2004 zijn we gaan kijken, en na enig zoeken
vonden we het opgegeven adres. Het was prachtig weer en de Visa stond
al van verre te glimmen. Het was liefde op het eerste gezicht. Ik was
letterlijk en figuurlijk om, zelden zo'n fraai exemplaar gezien, en de
koop was dan ook snel gesloten. De vriendin had de auto alleen als boodschappenwagen
gebruikt en daar kwamen we al snel achter. Na betaald te hebben en als
klein convooi vertrokken (de buurvrouw had ons gebracht!) ging de rit
natuurlijk al snel richting de (u raadt het al) snelweg. Op de snelweg
ging het al snel mis, bij 100 km/u begon de motor te slaan en zwarte wolken
kwamen uit de uitlaat. Doodeng :-(, parkeren bij Zevenaar om overleg te
plegen. Ik zei: buuv, rij jij maar richting huis dan bellen wij de ANWB
wel. Leve de ANWB! Na melding bij de Centrale zei Teunis dat het hier
om een Visa ging. Gelach door de telefoon: meneer, u bent vandaag al de
derde Visa (wie beweert dat ze niet meer rondrijden?). Uiteindelijk kwam
de wegenwacht en een blik in het inwendige had iets met een verdeelkabel
te maken. Na deze provisorisch hersteld te hebben sprak hij: rijd u maar
voor mij uit om te kijken of alles goed gaat. In het geheel niet natuurlijk,
het probleem leek iets minder totdat je weer bij de 100 kwam. Op zijn
teken hebben we hem gevolgd naar de ANWB garage in Duiven. De goede man
is ruim 3 uur bezig geweest totdat ik zei: ga nu zelf eens achter het
stuur zitten dan kom je misschien achter het probleem. Bij toeval kwam
hij er achter als je van z'n 2 meteen naar z'n 4 ging alles goed ging.
Versnellingsbak niet goed? Ontsteking niet goed? Bougies (vergeet niet
dat we aan een diesel gewend zijn!) niet goed? Enfin, we konden in ieder
geval redelijk meekomen op de snelweg en zijn veilig thuisgekomen. Teunis
is de maandag daarop direct naar onze vaste garagist gereden en wat was
nu de oorzaak? De vorige eigenaar had weliswaar de buitenkant tip-top
in orde gehouden maar de motor had in jaren geen grote beurt gehad! Na
vervangen van alle kabels, filters en wat nog meer aan een motor moet
gebeuren rijdt onze Visa als een zonnetje en dat voor slechts 180 Euro.
Een paar puntjes qua roestpreventie (met dank aan Roos) wat overigens
niets met de APK van doen heeft worden door mij z.s.m. weggewerkt opdat
we tijdens de najaarsrit 2004 natuurlijk onze nieuwe lieveling vol trots
kunnen presenteren.
Hartelijke
groet van een nieuwe Visa-liefhebber,
Claud
Wendrich
|