Bij Godfried van de Berg – Le Patron te Ophemert.
Om 11 uur stond de koffie met cake al klaar.

Zelf had ik taart meegenomen om met de Visa Club mijn verjaardag te vieren. Eerst met z’n allen lekker staan bijkletsen , dat moet ook gebeuren . Zo rond 11.45 begon Dick het verhaal over het ontstaan van de Patron te vertellen. Je kon merken dat mensen er ook al meer van wisten gezien de vragen die er over gesteld werden.
Daarna liepen we verder naar de werkplaats waar Godfried al een Visa motorretje uit elkaar had liggen zodat hij ons goed uit kon leggen hoe het nieuwe ontsteking werk als je originele van de Visa vervangt. Ook het aspect bobine kwam ruimschoots ter spraken.

Een leuk verhaal van vroeger : ……
Mijn visa kapte er vaak mee …. dat zullen vele 2 cilinders wel kennen nu onze beestjes ouder worden ….
Dat kan aan verschillende dingen liggen . Ooit heeft Godfried mij eens verteld dat ik dan de stekkertjes van bobine even moet omdraaien zodat de stroom de andere kant even neemt.
Ik reed jaren geleden met Leo mee in een van zijn Eenden. We staan ergens in de nieuwbouw en de Eend slaat af en wil het echt niet meer doen ….. ik zeg je moet even de stekkertjes omwisselen …. ja , dat zal wel …. , is zijn antwoord , nog nooit van gehoord ! We wachten nog eventjes …. Eendje vertikt het nog steeds ….. zal ik het dan toch maar eventjes proberen vraag ik heel vriendelijk …. motorkapje open , stekkertjes omgedraaid ….. probeer het nog eens Leo …… en raad eens ….. ‘t Eendje liep !!!!!! Ja , en toen had je Leo’s gezicht eens moeten zien …. wat heb ik gelachen toen ……
Nu jaren later komt het onderwerp weer ter spraken op de technische dag en verteld Godfried het zelfde verhaal over de stekkertjes verwisselen …. wat moest ik lachen en keek gelijk naar Leo die daar ook stond te luisteren . En daar kwam het oude verhaal wat ik jullie nu vertel weer boven water. Eenden en Visa ‘s …. wonderlijke auto’s ….. !
Ik heb verschillende filmpjes gemaakt …. een over de bobine … en onder andere over de sensoren hoe je die kunt testen. Ze staan ook op de site en op Face Book , dus als je het leuk vind kun je ze bekijken.
Zo rond de klok van enen heb ik de bekende pan met soep op het vuurtje gezet , die Godfried al voor mij klaar had gezet. Broodje met beleg klaar gelegd zodat iedereen zijn hapje klaar kon maken …. samen met de soep smaakte het iedereen het goed. Daarna weer verder met de voorlichting van de ontsteking gegaan. Zo tegen de klok van 2 gingen er al mensen weer richting huis omdat sommige nog moesten werken. Ja , dat moet ook gebeuren …. anders kunnen ze straks geen Visa meer rijden. We bleven met een heel klein groepje over , waarvan eigenlijk niemand zin had om de rit te rijden , dat vond ik wel sneu voor Godfried want die had de rit helemaal uit zitten printen voor ons.


Maar er stond de gehele ochtend al een gestrande oranje Eend op ‘t erf te wachten tot er tijd was om hem te “onderzoeken” , hij wilden niet meer starten , maar dan ook echt helemaal niets meer ….. en dus niet eventjes de bobine draadjes omwisselen ….. hij had helemaal geen spanning meer . Eend de garage in geduwd en Godfried dook onder de motorkap …… zoeken … starten … nog eens kijken ….. dan maar een andere ontsteking er in , ……dus waar we heel de middag over hadden staan kletsen …. Dan kun je toch wel erg goed zien dat Godfried precies weet waar hij het over heeft. [ Ja , ik wist dat wel , want hij heeft hem er bij mijn Visaatje ook ingebouwd.] In een zeer korte tijd is de ontsteking er uit- en er in gebouwd …. start eens ….. tikkie en ‘ t Eendje liep weer. Later hebben Rob de eigenaar en ik er maar een broodje voorgehangen omdat toch wel broodnodig is voor zo’n lange reis naar het ijs en ijskoude Lapland waar hij reisleider is voor de komende maanden. Goede reis zou ik zo zeggen.
Dat was dus onze leerzame en gezellige technische dag bij Firma van den Berg.
Bedankt namens de club voor deze dag Godfried en Dick.