|
|
|
|
De
Oltcit/Axel heeft voorwielaandrijving, een lengte van 3.72 m, een driedeurs
carrosserie en biedt plaats aan 5 volwassenen. De vering is rondom onafhankelijk
door middel van torsiestaven. Dit resulteert in een zeer confortabele
vering en een groot rijcomfort. Op alle vier de wielen waren schijfremmen
gemonteerd, wat bepaald geen vanzelfsprekendheid was voor een auto in
deze prijsklasse.
Bij de ook in ons land leverbare Axel 12 TRS lag de nadruk duidelijk op een luxe standaarduitrusting. De auto was onder meer voorzien van lichtmetalen velgen, een klokje, een toerenteller en een ruitenwisser achter. De goedkopere Axel 11 was daarentegen vooral als prijsbreker bedoeld. In Frankrijk werd deze uitvoering zelfs voor een lagere prijs op de markt gebracht dan de 2CV Club. In totaal zijn er in West-Europa ongeveer 20.000 van deze uitvoering verkocht. De prijs van de 12 TRS was in 1985 duizend gulden lager dan de veel eenvoudiger uitgevoerde Visa 11 RE. Niet alle West-Europese importeurs zagen echter brood in deze vreemde Roemeense eend in de bijt. In het toenmalige West-Duitsland, Groot-Brittannië, Scandinavie, Zwitserland en Spanje moesten de kopers dit juweeltje ontberen. Daarentegen werd de auto wel verkocht in IJsland, en zelfs in enkele Zuid-Amerikaanse landen. De Nederlandse pers reageerde gematigd positief op de Axel. Autovisie-journalist Nico de Jong noemde de auto bij de introductie ironisch een "jeugdige oldtimer". De importeur was niet geamuseerd. Ernstiger was de matige afwerkingskwaliteit van de Axel. Zowel de carrosserie als ook de techniek gaven regelmatig problemen. Veel kopers ruilden de Axel na korte tijd gedesillusioneerd in voor een ander model, of, pijnlijker, voor een ander merk. In 1998 waren er nog 570 Axels geregistreerd in Nederland: 183 Axels 11, en 397 stuks Axel 12 TRS (bron: Johan Oldenhage). Tegenwoordig is daarvan nog slechts een fractie op de weg. Dat neemt niet weg dat er ook koren tussen het kaf zat. Ook nu nog draaien verscheidene Axels probleemloos hun kilometers. In 1991 trok Citroën (PSA) zich terug uit het Roemeense avontuur met een flink verlies. Na veel touwtrekken met de Roemeense overheid kwam de fabriek in handen van Daewoo, maar in 1996 viel ook het doek voor Daewoo in Roemenië. In 1995 werden nog slechts 500 exemplaren verkocht.
Gedeelten
uit de bovenstaande tekst zijn ontleend aan artikelen van de hand van Wouter Jansen in het magazine Citroexpert (nr.5 en 6 1998 en 1 en 2 1999). |