C15

Voor het modeljaar 1985 bracht Citroën een bestelwagen op basis van de Visa op de markt: de C15. Uitgerust met een viercilinder 1.1 benzinemotor (vanaf 1987 in sommige landen ook als ook 0.95) of de 1.8 diesel werd het bestellertje snel een groot succes. Citroën vervaardigde de C15 in een aantal verschillende uitvoeringen, en op basis van het chassis vervaardigden carrosseriebouwers een enorm aantal aanvullende varianten voor allerlei doeleinden.
 01-c15-vjr04-03 In 1989 veranderde het front van de C15. De clignoteurs verhuisden naar de voorbumper, en de grille werd aangepast. De auto leek hierdoor wat minder op de Visa, maar de verwantschap bleef duidelijk zichtbaar. Tegelijk met de facelift verscheen er een uitvoering met elektromotor. Vanaf 1992 verving een 1.4 benzinemotor de 1.1. In 2001 kreeg de dieseluitvoering de zwaardere 1.9 dieselmotor uit de Berlingo.   Vanaf 1992 was de C15 ook in een personenuitvoering met glas rondom te koop. Deze uitvoering werd door de jaren heen verkocht als C15 RE of RD (al naar gelang de motorisering), en ook als Club en Familiale/Familiar. Een vroege C15 in 1.1 benzineuitvoering, in bezit van een clublid. 02-c15-C15WM0803
 03-c15-C15DDH030301C15’s met het nieuwe front. Zoals de auto’s rechts en hieronder links tonen, is de C15 een uitermate geschikt vervoermiddel voor creatievelingen… De auto rechtsonder is een uit België geïmporteerde C15 D uit 2003, voorzien van de motor van de Berlingo. 04-c15-C15HT02a05-c15-vjr04-01
   
 07-c15-SanSeb07Naast de genoemde serie-uitvoeringen bracht Citroën de C15 in een groot aantal actie-uitvoeringen op de markt. Zo bestonden er gedurende korte tijd uitvoeringen als de C15 Illico (1995) en de Hit (1996).
Een van de afwijkende carrosserievarianten van de C15 was de verlengde bestelwagen (Grand Volume), die in 1994 in het standaard leveringsprogramma werd opgenomen.
Links: een C15 D Familiar in San Sebastian, Spaans Baskenland, in het voorjaar van 2002. Linksonder: C15 Grand Volume. Rechtsonder: een C15 Grand Volume in personenuitvoering met zijdeur (foto © Jérome Warin).
 08-c15-P5063207 09-c15-JW05 
 10-c15-C15-chassisDoordat Citroën de C15 ook als chassis met cabine leverde, konden carrosseriebouwers zich naar hartelust uitleven op carrosserievarianten. Met name in Frankrijk ontstonden er talrijke. Carrosseriefabrikanten als CN, Lamberet, ECP, Durisotti, Gruau, Enac en Teilhol leverden héle programma’s op basis van de C15. In Nederland zagen we van deze bijzondere versies helaas slechts een fractie.
Linksboven: het chassis zoals dat aan carrosseriefabrikanten kan worden geleverd. Rechts, uiterst rechts en linksonder: koelwagens van verschillend fabrikaat. Rechtsonder: een personenuitvoering met zijdeur van Durisotti. 11-c15-C15frigoSB0903 12-c15-C15FrigoSS2
 13-c15-C15Isotherme-Lille-5-04 14-c15-CM0359 
 15-c15-DSC00057Nog meer bijzondere C15’s: een vuilniswagen (links, foto © Martijn van Well), een Durisotti in taxi-uitvoering voor invalidenvervoer (rechts) en een Teilhol pick up (onder). 16-c15-HR03-04
  17-c15-P5073273
Een van de bekendste speciale uitvoeringen van de is de Britse Romahome camper, leverbaar als de hoge Hytop en de lagere Hylo. 18-c15-P6123663 19-c15-RomahomeHiTop
Boven midden en rechts: C15 Romahome Hytop. Hiernaast: een Romahome Hylo.  20-c15-P6173823
 21-c15-P5083347 22-c15-mv14Uiterst links: C15 Six, gebouwd door Chausson. Links: Op het zeswieler-chassis ontstaan soms ook weer bijzondere uitvoeringen, zoals deze koelwagen.
Heel bijzonder zijn de door Chausson geproduceerde versies met zes wielen (C15 6 roues), die sinds 1989 werd verkocht. Ook werd door de firma Dangel een vierwielaangedreven versie van de C15 op de markt gebracht.
 23-c15-C15MKM2002Hoewel ook C15’s in ons land schaarser worden, kom je er internationaal gezien nog veel tegen. In een aantal landen is de auto immers nog steeds nieuw te koop. Links: Nederlandse C15 tijdens clubmeeting. Rechts: een rijtje C15’s in Noord-Spanje. 24-c15-C15SVic
Haalde de Visa nét niet de jaren negentig, de C15 werd tot 2006 geproduceerd. In een periode van ruim twintig jaar werden meer dan een miljoen exemplaren verkocht. Voor een bedrijfswagen is dat een uitzonderlijk hoog aantal.
 25-c15-Pict0146Rechts: C15 op de stand van Citroën tijdens de Salon de l’Automobile in Parijs in september 2002 (foto © Thijs van der Zanden). Rechts: een vroege en een late C15 tijdens een clubrit, broederlijk naast elkaar 26-c15-vjr04-08
Met veel C15’s is het al zo afgelopen als met het exemplaar hiernaast: roemloos ten onder op de sloop. In Nederland begint de onderdelenvoorziening op sommige punten al problematisch te worden. C15’s van wie de eigenaar lid is van onze vereniging hebben in dat opzicht een streepje voor. De mascotte op de motorkap is overigens niet standaard. 27-c15-E06 
foto’s © Okke Groot, behalve waar anders aangegeven
Translate